Så marknadsför du din salong under Coronakrisen - COVID-19

 

 

Just nu är det många kunder som håller sig hemma och de flesta salonger märker av en drastisk nedgång i antalet bokningar samtidigt som avbokningarna haglar in.

Det är en väldigt osäker tid för många av oss. Hur ska du få pengar till lokalhyran? Kommer du kunna ta ut någon lön den här månaden? Hur lång tid kommer det dröja innan Coronakrisen börjar avta och kommer din verksamhet att finnas kvar när det sker?

Det finns fortfarande många saker du kan göra för att fortsätta arbeta med din verksamhet under den här lugna perioden och du kan till och med sälja fast du inte har några kunder. 

I det här blogginlägget delar vi med oss av tre saker som kan hjälpa dig att känna dig motiverad, produktiv och frodas just nu.

 

Så marknadsför du din salong under Coronakrisen

Det är normalt att få lite panik på grund av allt som händer: vi alla måste ta lite tid för att bearbeta.

Men det kommer en tidpunkt när vi måste sätta stopp för paniken och istället vidta åtgärder. Vi kan inte bara sitta stilla och vara rädda för att göra något eftersom det kan vara fel drag.

Nu är det dags att vara flexibel och kreativ trots all galenskap som händer.

Du kanske känner att det är många saker som är utanför din kontroll men det finns så många saker du kan göra som du kontrollerar:



#1: Gemenskap, skapande och nätverk online

Dina kunder tillbringar så mycket tid online just nu. De spenderar mycket mer tid än vanligt på Facebook, Instagram, Youtube och konsumerar videor. De är där och du också borde vara!

Så det första du bör göra är att vara tillgänglig online och bygga upp en relation som minskar klyftan mellan dig och dina kunder när de inte kan komma och träffa dig.

Så här är det, dina kunder är hemma och får inte sina fransar, naglar eller hår fixade just nu. Och det är faktiskt en möjlighet för dig att kliva fram och bli deras lärare när de är hemma. Det är nu du kan börja dela how to-videos och tutorials för att lära ut det du är bäst på.

Förutom utbildningen är det en bra tid att upprätthålla och upprätta kontakter online med kunder och bredda din publik. Dela med dig av ditt eget liv, bakom kulisserna: Visa dem vad du har hemma, vilka klasser du tar, hur du övar dina färdigheter i hemmet.

Använd inte den här tiden till att förstöra bandet du byggt upp till dina kunder, använd den för att få ännu närmare koppling till dem på sociala medier. Nu är det dags att skapa ett starkt band, medan de känner sig uttråkade, medan de letar efter inspiration och utbildning. Du kan vara ditt bästa sätt att tjäna dem just nu.

 

#2: Var kreativ i din försäljning och berätta för kunderna hur de kan stödja dig

Dina kunder vill stödja dig! De förstår att du är en småföretagare och att om du inte har kunder som kommer in så tjänar du inte pengar. De vill göra vad de kan för att hjälpa, de behöver bara veta hur. Var inte rädd för att berätta för dem och berätta för dem ofta om de olika sätten de kan stötta ditt företag. 

VISA STÖD PÅ SOCIALA MEDIER
Posta på dina personliga sociala sidor och berätta för dem: "Skulle du ha något emot att följa mig på Facebook / Instagram eller lämna en recension på Google?". Recensioner är ett fantastiskt sätt att bygga upp din närvaro online, så föreslå att dina följare lämnar sin feedback och hjälper dig på detta enkla sätt.

PRESENTKORT
Och det behöver inte vara vanliga presentkort heller. Du kan lägga till något speciellt för att tacka dem för att de stöttar dig och hjälper dig att hålla dig flytande med intäkter.

Till exempel: Om de köper två presentkort på 500 kr så får de ett tredje gratis. Om de köper ett presentkort på 1000 kr så får de en bonusprodukt. Eller när de köper ett presentkort på 500 kr så får de ett bonuskort på 200 att ge till någon annan. Det finns så många saker du kan göra för att belöna dina kunder när de handlar, men kom ihåg att du måste berätta det för dem!


SÄLJ MED EN ONLINE-BUTIK
Om du inte har någon plattform där dina kunder kan köpa dina presentkort och produkter just nu, så är det ett perfekt tillfälle!

Just nu har du antagligen tid över så ta tillfället i akt och fixa det. En onlinebutik behöver inte vara komplicerad: det kan vara en enkel, butik med bara några få produkter anslutna till din webbplats. Du kan ha presentkort med några utvalda produkter, tjänster och paket för försäljning där.

Om du behöver en plats att börja för att bygga din butik, är Textalk och Shopify bra ställen att börja med.



Kom ihåg att med alla dessa idéer så måste du kommunicera med dina kunder om dem flera gånger. Lägg upp om erbjudandena på Facebook och Instagram, men sluta inte där! Skicka även e-postmeddelanden till din kundlista om dem.

Nu är det inte tillfälle att dra ner på marknadsföringen utan att kommunicera ännu mer än vanligt.

 

#3: Investera i dig själv och din utbildning

Vi har mer tid just nu att spendera på våra företag än vi brukar vilket gör det till ett ypperligt tillfälle att investera i att öka dina kunskaper.

Det finns otaliga onlinekurser som du kan ta utan att lämna ditt hem, som hjälper dig att öka dina kunskaper som skönhetsproffs (du hittar våra onlineutbildningar här). Och om du har en stram budget, finns det också så mycket gratis utbildningar online på Youtube.

Använd den här tiden till att öva på behandlingar på en övningsdocka eller till och med på en vän (eller varför inte din sambo!?). 

DU har säkert dessutom en hel lista på saker i ditt företag som du tidigare har sagt att "jag gör det sen" men som du aldrig gör. Nåväl, nu är den perfekta tiden att göra allt det där!

Uppdatera din webbsida, fräscha upp din företagssida på Google, ta professionella bilder på dig själv som du kan använda på sociala medier... allt du har velat göra ett tag men som du inte haft tid till.

 

 

Det finns så många saker vi alla kan göra för att gå vidare i våra företag. Det krävs bara lite mod för att prova nya saker och bli kreativ.

English en